Březen 2009

Ani nevim

24. března 2009 v 16:40 | žirafka |  To je ??!!!??"!


9. ročník v zářivých barvách špičkových sólistů
houslista François Fernandez (Francie)
cembalista Takashi Watanabe (Japonsko)
houslista Dmitry Sinkovsky (Rusko)
basista Jan Martiník (ČR)
hobojista Emiliano Rodolfi (Itálie)
Barokní podvečery se snaží navodit původní atmosféru hudebních setkání pražské hudbymilovné společnosti počátku 18. století. Na koncertech devátého ročníku se prolnou svátky církevního roku se světskou zábavou. Soubor Collegium Marianum připravil tabuli těch nejvybranějších lahůdek z pokladnice evropské hudby, a to světské i duchovní od skladatelů zvučných jmen. Cyklus bude zarámován českou hudbou; okno do barokního světa se otevře pašijovým rozjímáním u Božího hrobu. Vedle Stabat Mater Giovanni Plattiho zazní árie ze Zelenkova sepolcra Deus Dux, které bylo provedeno v Praze u sv. Salvátora v roce 1716. Svátečně vypravené adventní a vánoční koncerty představí znovuobjevené skladby ve světových premiérách. Bratři Bachové slibují galantní zábavu, kantáty Bacha-otce a Telemannovy Pařížské kvartety jsou zárukou nejvyšší kvality. Slavní nebudou jen autoři, ale i pozvaní sólisté; v jediném cyklu se představí celá plejáda těch nejlepších evropských hráčů a zpěváků. Proslulého houslistu a profesora Pařížské konzervatoře Françoise Fernadeze, "specialistu na Bacha", uslyšíme hrát i na vzácnou violu d´amore a mladý Dmitry Sinkovsky, absolutní vítěz významné soutěže v Brugách, oslní gejzírem nápadů a spontánní muzikalitou, cembalo pod prsty fenomenálního Takashi Watanabeho roztančí staroměstské domy pěkně po francouzsku. A vedle milých hostů se zaskví naši zpěváci, jejichž pravidelná zahraniční angažmá a vysoká úroveň svědčí o tom, že jsme stále "konzervatoří Evropy".

Oficiální doprovodná akce českého předsednictví v Radě EU.


PROGRAM

Jarní řada
Neděle 8. 3. 2009, 19:30
Zrcadlová kaple Klementina, Mariánské nám., Praha 1
(kaple je vytápěna)

Per il Santo sepolcro

Rozjímání u svatého hrobu - Stabat Mater G. Plattiho a árie ze sepolcra "Deus Dux" J. D. Zelenky.
Účinkují: Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová
sólo: Jan Martiník - bas

Neděle 26. 4. 2009, 19:30
Barokní knihovní sál Collegium Marianum, Melantrichova 19, Praha 1

Bratři Bachové

Kvintet pro hoboj, flétnu a smyčce J. Chr. Bacha, kvartet pro kladívkový klavír, flétnu a smyčce C. Ph. E. Bacha, galantní hudba na dvoře Bedřicha Velikého.
Účinkují: Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová

Neděle 17. 5. 2009, 19:30
Barokní knihovní sál Collegium Marianum, Melantrichova 19, Praha 1

Pařížská "čtyřka"

Telemannovy kvartety pro pařížské virtuózy.
Účinkují: Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová
sólo: Dmitry Sinkovsky (Rusko) - barokní housle



umělecká vedoucí a dramaturg: Jana Semerádová

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 cíleně zaměřuje na znovuoživování hudby 17. a 18. století. Jako jeden z mála profesionálních souborů tohoto zaměření v ČR má na svém repertoáru nejen čistě koncertní díla s důrazem na autory české či působící ve střední Evropě, ale pravidelně připravuje unikátní tvary scénických hudebně-dramatických a tanečních představení. Každoročně je uvedeno několik novodobých světových premiér. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými choreografy, režiséry či sólisty a dirigenty jako například Andrew Parrott, Simon Standage, Chiara Banchini, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory, Peter Kooij, Peter van Heyghen či Sigrid T´Hooft. Od roku 1999 působí soubor pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, jejíž aktivní badatelská činnost propojená se studiem barokní gestiky, deklamace a tance umožnila postupně rozšířit profil souboru Collegium Marianum a uvádět původní hudebně dramatická díla. Soubor Collegium Marianum sbírá uznání zahraniční i české odborné kritiky. Pravidelně hraje na hudebních festivalech a prestižních pódiích v České republice i v zahraničí (m.j. Tage Alter Musik Regensburg, Vantaan Barokki, Bachfest Leipzig, Mozartfest, Pražské jaro, Festival de Sablé, Concentus Moraviae, Mitte Europa atd.). Diskografie souboru zahrnuje Concerti, Op. 7 J. H. Albicastra (Pan Classics) - nahrávka ve spolupráci s Collegium 1704 byla vytvořena v roce 2000 a vzbudila ohlas u mezinárodní odborné kritiky (Diapason, Repertoire, Concerto, Fonoforum) - a dále dvoudílnou antologii Hudba barokní Prahy I (2003) a Hudba barokní Prahy II (2005). Jednotlivé projekty či dílčí úspěchy Collegium Marianum jsou zaznamenávány Českým rozhlasem a Českou televizí.

Pořadatel si vyhrazuje právo na změnu programu.
Barokní podvečery se konají s laskavou podporou hlavního města Prahy a Ministerstva kultury.
Mediální partneři:
Český rozhlas 3 VLTAVA
Harmonie
Hudební rozhledy


Kde:

  • Různá místa v Praze, ,




Klam je klam

15. března 2009 v 18:16 | zirafka |  Články
.!?.!?!?!?!?!?................!!!!!??????.....

Klamům vždy věř

15. března 2009 v 18:08 | zirafka |  Klamy
Jestly ne vjeříte že se dá udělat z rukou ně jaké obrázky neboli obrazce!!??!!???!!?!?!?!??????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




Tak to je hustý né !!:??::!!!::???:?::!!::??:!:

Klamy

15. března 2009 v 18:01 | zirafka |  Klamy
To to je klam :
AKUSTICKÉ A OPTICKÉ KLAMY
V lidové mluvě slovo iluze tak zdomácnělo, že se pod ním skrývá řada jiných významů. Říkáme například: "Nedělej si iluze" a myslíme klamné naděje. Co však to slůvko správně znamená? Iluze jsou šalebná vnímání, kdy vjem neodpovídá podnětu. Nejběžnější jsou iluze z nedostatečné pozornosti. Nějaký zvuk považujeme za zazvonění telefonu, mihnoucí se stín za běžícího psa ap. Iluze vznikají rovněž ze zvýšené pozornosti. Očekáváme-li návštěvu, zdá se nám každou chvíli, že už někdo zvoní, milovanou bytost vidíme na každém rohu. Nejčastější jsou emoční iluze. Bojíme-li se ve tmě, zdá se nám, že každý keř v parku je schoulená postava, každé vrznutí dveří jsou kroky zloděje.
My se ale dneska spolu vypravíme za uměle vykonstruovanými sluchovými a zrakovými iluzemi a klamy, kterým podléhá každý i při sebevíce zostřené pozornosti. Tyto klamy jsou velice oblíbené mezi většinou lidí. Jakoby popírají realitu světa a správnost našeho myšlení a při jejich vnímání se vkrádají myšlenky, nakolik jsou vžitá geometrická měřítka a podněty přicházející skrze naše smysly reálné. Některým slouží jako příjemná hříčka, jiní se snaží přijít věci na kloub. Pragmatici chtějí zase vědět, k čemu je to dobré a jak toho využít. Pokusím se tedy vyhovět všem :-)
Protože pro demonstraci sluchových i zrakových klamů jsou nutné ukázky, pusťte si naše CD, kde najdete nejen to, ale též program k vytváření mozaikových stereogramů.

AKUSTICKÉ KLAMY

Paradox tritónu

Základní motiv, na kterém je patrný paradox tritónu, je tvořen dvěma počítačem generovanými tóny v intervalu půl oktávy (takový interval je nazýván též tritónem). Pokud jsou tóny intervalu hrány jeden po druhém, někteří lidé slyší stoupající motiv. Jiní však, i když slyší tytéž tóny, slyší motiv jako klesající. Stejnou zkušenost udělá i skupina hudebníků, kteří jsou si svým vjemem naprosto jistí, a přesto se nemohou dohodnout, jestli u tohoto páru tónů výška stoupá, nebo klesá.
Paradox tritónu má ještě jeden zvláštní následek. Obecně, je-li melodie hrána v jedné stupnici, a následně transponována do jiné, vnímané vztahy mezi tóny zůstávají zachovány. Představa, že by se melodie mohla změnit po transpozici z jedné stupnice do druhé, je stejně paradoxní, jako že se kruh může změnit ve čtverec, pokud jej posuneme na jiné místo.
Paradox tritónu ale toto pravidlo porušuje. Po zahrání nějakého takového páru tónů (řekněme C - Fis) může posluchač slyšet klesající motiv. Po zahrání jiného páru (řekněme Gis - D) stejný posluchač slyší místo toho motiv stoupající. Jiný posluchač ale může slyšet motiv C-Fis jako stoupající přitom motiv Gis-D jako klesající.
(Tritón vůbec chystá hudebníkům různá nemilá překvapení. Byly doby, kdy církevní moc jeho použití zakazovala jako dílo ďáblovo :-))) ) www.philomel.com/demos/wav/tritone.wav
Tritónová iluze má i příbuzné hříčky, jako třeba Shepardovu stupnici - chromatickou stupnici hranou v umělé barvě tónu volené tak, že stále stoupá, ačkoli 13. tón je přesně identický s prvním. asa.aip.org/demo27.html



Bleskovka 1.

11. března 2009 v 18:33 | žirafka |  Bleskovky
Tak je tu první bleskovka, první 3 dostanou společný diplom.

1. Kolikátého je?
2. Jak se máš?
3. Co si měl na vysvědčení?
4. Tvoje nej skupina nebo zpěvák?
5. Kolik lístků má čtyřlístek?
6. Tvůj nej fotbaloví klub?
7. Popíšeš koloběh vody v přírodě?

Jamelia - Superstar

11. března 2009 v 18:11 | zirafka |  Hudba